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Creative Industries Dialog NRW 2019 - Zukunft Kreativwirtschaft: Der Brexit...

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>>> Please scroll down for the ENGLISH version.


6. CREATIVE INDUSTRIES DIALOG NRW

Creative Industries Dialog NRW 2019, 13. Februar 2019, VIEW im Dortmunder U
Programmstand 13.12.2018 / Änderungen vorbehalten

Moderation: Anja Backhaus

12.00 // EINLASS


+++ Grußworte +++

12.30 // Michelle Müntefering, Staatsministerin für Internationale Kulturpolitik im Auswärtigen Amt (Videobotschaft)

12.40 // Ministerialdirigent Karl-Uwe Bütof, Abteilungsleiter für Innovation und Märkte des Ministeriums für Wirtschaft, Innovation, Digitalisierung und Energie des Landes Nordrhein-Westfalen

+++ Internationale Disruptionen+++

12.50 // IMPULS Prof. Dieter Gorny, Geschäftsführer, european centre for creative economy

+++ Internationale Innovationen +++

13.05 // KEYNOTE Dr. Anne Stenros, Chief Design Officer (CDO), City of Helsinki

13.25 // SHOWCASING BEST PRACTICES - Einführung: Anja Backhaus (Moderation)

15.20 // KEYNOTE Dr. Kim Lauenroth, Leiter Competence Center RE, adesso AG / Bitkom AK Digital Design

+++ Der Brexit und seine europäischen Folgen +++

15.40 // KEYNOTE John Newbigin, Member of the UK Creative Industries Council & Chair of its Working Group on Regions, Cultural Ambassador for the Mayor of London

16.00 // PANEL & DISKUSSION
Eva Gronbach, Vorstandsvorsitzende, German Fashion Designers Federation
Ina Keßler, Geschäftsführerin, Initiative Musik gemeinnützige Projektgesellschaft mbH
Dr. Kim Lauenroth, Leiter Competence Center RE, adesso AG / Bitkom AK Digital Design
Karsten Lehmann, Public Affairs Manager Germany, Ubisoft Blue Byte GmbH
John Newbigin, Partner und Vorsitzender, Counterculture Partnership LLP
Dr. Anne Stenros, Chief Design Officer (CDO), Stadt Helsinki
Dipl.-Ing. Ernst Uhing, Präsident, Architektenkammer Nordrhein-Westfalen (AKNW)

17.30 // ENDE


Hintergrund

Die Kreativwirtschaft Nordrhein-Westfalen ist eine erhebliche Wirtschaftskraft: knapp 300.000 Beschäftigte und rund 51.600 Unternehmen erzielten 2015 36 Mrd. Euro Umsatz – nicht allein in NRW, sondern auch in internationalen Märkten.

Der gerade 2017 veröffentlichte UNESCOWeltbericht „Advancing creativity for employment“ verweist darauf, dass allein von 2013 bis 2014 der Wert globaler Exporte der Kreativwirtschaft von 212,8 $ auf 253,2 Mrd. $ gestiegen ist. Ob Film, Musik, Literatur, Design, bildende und darstellende Künste und auch Architektur – schon immer waren diese international gefragt, doch seit rund 5 Jahren hat die Digitalisierung der Kreativwirtschaft eine noch nie da gewesene Nachfrage und globale Reichweite beschert: sei es über digitale Plattformen, die zum Beispiel Musik, Film und Games jedem jederzeit überall im Handy bereitstellen wollen, sei es durch eine neue internationale Logistik, die Produkte aus aller Welt quasi über Nacht liefert oder durch die immateriellen Dienstleistungen in Design und Software, deren Märkte mit 100 MBit Geschwindigkeit in jedem Moment lokal und zugleich international sind. Wie und wo steht die Kreativwirtschaft NRW in diesem globalen Wettbewerb – heute und in zehn Jahren? Mehr Infos finden Sie HIER


Rund 110 TeilnehmerInnen besuchten im vergangenen Januar 2018 den 5. Creative Industries Dialog NRW im Dortmunder U > Mehr Infos finden Sie HIER

Der Creative Industries Dialog NRW wird gefördert vom Ministerium für Wirtschaft, Innovation, Digitalisierung und Energie des Landes Nordrhein-Westfalen.


>> ENGLISH:

6TH CREATIVE INDUSTRIES DIALOG NRW

Programme: status as of December 2018, subject to change
conference language: German/English (simultaneous translation will be provided in English)

Host: Anja Backhaus


12.00 // RECEPTION

+++ Welcome speeches +++

12.30 // Michelle Müntefering, Minister of State for International Cultural Policy at the Federal Foreign Office (video message)

12.40 // Karl-Uwe Bütof, Head of Department "Innovation and Markets", Ministry for Economic Affairs, Innovation, Digitalization and Energy of the State of North Rhine-Westphalia

+++ International Disruptions +++

12.50 // IMPULSE Prof. Dieter Gorny, Managing Director, european centre for creative economy

+++ International Innovations +++

13.05 // KEYNOTE Dr Anne Stenros, Chief Design Officer (CDO), City of Helsinki

13.25 // SHOWCASING BEST PRACTICES Introduction: Anja Backhaus (moderation)

15.20 // KEYNOTE Dr Kim Lauenroth, Director Competence Center RE, adesso AG / Bitkom AK Digital Design

+++ The Brexit and its consequences in Europe +++

15.40 // KEYNOTE John Newbigin, Member of the UK Creative Industries Council & Chair of its Working Group on Regions, Cultural Ambassador for the Mayor of London

16.00 // PANEL & DISCUSSION
Eva Gronbach, Chairwoman, German Fashion Designers Federation
Ina Keßler, Managing Director, Initiative Musik gemeinnützige Projektgesellschaft mbH
Dr Kim Lauenroth, Director Competence Center RE, adesso AG / Bitkom AK Digital Design
Karsten Lehmann, Public Affairs Manager Germany, Ubisoft Blue Byte GmbH
John Newbigin, Member of the UK Creative Industries Council & Chair of its Working Group on Regions, Cultural Ambassador for the Mayor of London
Dr Anne Stenros, Chief Design Officer (CDO), City of Helsinki Graduate Engineer
Ernst Uhing, President, Chamber of Architects of North Rhine-Westphalia

17.30 // END


Context

The creative industries in North Rhine-Westphalia are a considerable economic factor: in 2015 about 300,000 employees and around 51,600 companies achieved sales of € 26bn – not only in North Rhine-Westphalia but in international markets as well.

The UNESCO global report “Advancing creativity for employment”, just published in 2017, points out that from 2013 to 2014 alone the value of the global exports of creative industries increased from $212.8bn to $253.2bn. Whether film, music, literature, design, visual and performing arts and architecture as well – these were always in demand internationally, but for about 5 years now digitisation of the creative industries has brought about a demand and a global range that have never been experienced before: whether via digital platforms that claim, for example, to make music, films and games available at anytime and anywhere on mobile phones, whether through a new international logistics system that delivers products from all over the world practically overnight, or through intangible services in design and software, whose markets with a speed of 100 Mbps are local and at the same time international in any moment. How and where do the creative industries in North Rhine-Westphalia stand in this global competition – today and in ten years? More info available HERE

About 110 guests participated in the 5th Creative Industries Dialog NRW at the Dortmunder U in January 2018. > More info available HERE

The Creative Industries Dialog NRW is funded by the Ministry for Economic Affairs, Innovation, Digitisation and Energy of the State of North Rhine-Westphalia.

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